Uczniowie Gimnazjum im. ks. Michała Sopoćki promują wzory godne naśladowania

 W dniu 24 października 2016 r. o godzinie 11.30, w gmachu Senatu RP odbyło się podsumowanie konkursu na biografię ucznia – wzoru osobowego godnego naśladowania Nasze gimnazjum reprezentowała ubiegłoroczna absolwentka naszej szkołyKatarzyna Czaczkowska, której biografia została zamieszczona w książce pt. „ Młodzież jakiej nie znacie – wzory osobowe godne naśladowania”. Jej biografia została wybrana wśród wielu nadesłanych na konkurs, oprócz jej historii możemy w książce przeczytać 26 innych portretów osobowych młodzieży, która swoim przykładem pokazuje określoną hierarchię wartości.

Według pani prof. Krystyny Chałas wzory osobowe zaakceptowane przez wychowanków pełnią znaczącą rolę w procesie wychowania. Są źródłem wartości, czynnikiem inspirującym do ich urzeczywistnienia, czynnikiem budzenia świadomości i kształtowania osobowości, budzą pragnienia upodobnienia się do osoby godnej naśladowania i inspirują do jej naśladowania, solidaryzowania się z nią, bycia w związku poprzez osobowe relacje. Autorzy biografii, jak sami jej bohaterowie zostali uhonorowani pamiątkowymi pucharami i statuetkami.

Na tymże spotkaniu odbyła się również uroczysta promocja najnowszej publikacji encyklopedycznej z nauk pedagogicznych pod tytułem: Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej", którą przygotowała do druku prof. dr hab. Krystyna Chałas i ks. dr hab. prof. KUL Adam Maj z Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W spotkaniu z autorami haseł i redaktorami tomu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej- pani T. Wargocka, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury, Kancelarii Prezydenta RP ks. Zbigniew Krasa, zaproszeni Senatorowie, w tym pan Łukasz Mikołajczyk i Posłowie. Towarzyszyli także w tej uroczystości nauczyciele i uczniowie oraz studenci.

 Referat prof. dr hab. Urszuli Ostrowskiejz Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pt. Przesłanie aksjologiczne: Człowiek w świecie wartości - wartości w życiu człowieka; był wstępem do prezentacji publikacji.

Powyższe dzieło zawiera wiele haseł, które są pogłębioną analizą poszczególnych pojęć, wśród których znajdziemy takie kategorie pojęciowe pedagogiki, jak np. "afirmacja wartości', "aksjotropizm", "chrystoformizacja", "cierpliwość", "cywilizacja miłości", "czystość", "dynamizmy wychowania", "gotowość ponoszenia ofiary", "miłość wychowawcza", "humor", "kształtowanie sumienia", "kultura dawania", "miłosierdzie", "optymizm pedagogiczny wychowawcy", "paradoks aksjologiczny", "poezja i jej wartość w wychowaniu", "pokora", "przebaczenie", "uczynność", "świętość", "ubóstwo", "wychowanie eucharystyczne", "życie w prawdzie" i in.

Podsumowaniem tego spotkania, a zarazem myślą przewodnią niech będą słowa biskupa Artura G. Mizińskiego, które zawarte są w przedmowie do encyklopedii:

"Żyjemy w świecie wartości. W oparciu o nie codziennie podejmujemy niejednokrotnie bardzo istotne decyzje. Wybór konkretnej hierarchii wartości określa nas jako osoby, wyraża naszą moralność i duchowość. Wpływa też na kształt więzi społecznych, kultury osobistej, narodowej i globalnej. Skłania do poszukiwania wartości najwyższych i absolutnych. Znaczenie wartości w życiu i rozwoju każdej osoby, a także w kształtowaniu się społeczeństwa i jego kultury, wskazuje na potrzebę pogłębionej refleksji i odważnego zaangażowania wychowawczego".
        W tej niecodziennej uroczystości w Senacie RP brały udział: Katarzyna Czaczkowska, Bożena Wojno, Grażyna Dryl.

 Opracowanie Grażyna Dryl